Ecuador en de Galápagos, een verrassende rondreis

Hallo Dorien, Hierbij een korte impressie van onze vakantie met wat foto's. Hartelijke groeten en nogmaals dank voor het organiseren van deze fantastische reis! Mirjam

Onze rondreis (20 januari – 19 februari 2020) start met 5 dagen regenwoudtrip. Met een gemotoriseerde kano, bemanning, gids en voorraad proviand varen we de Naporivier af om vervolgens via een zijrivier aan te komen bij Pañacocha ecologe. Daar trekken we echt het oerwoud in: achter de man met de manchete en de gids wandelen we met onze laarzen aan door het oerwoud heen. Ook zien we door de hoge stand van de rivier ondergelopen stukken regenwoud. We genieten van de vele vogels en apen en zien zelfs een 3-tenige luiaard die oversteekt van de ene boom in de andere.

Van het regenwoud gaan we naar het nevelwoud. En mistig is het als we in de loop van de middag afdalen in de krater van Pululahua. Gelukkig klaart het de ochtend daarop wel op en genieten we van een leuke tocht te paard door de befaamde culunco’s (oude verbindingspaden van de Yumbo cultuur). Ontspannen doen we daarna in de heerlijk warme jacuzzi. De ochtend van vertrek genieten we boven bij de ‘Mirador’ nog even van het dan heldere zicht op de enorme krater. We rijden dan naar Mindo, eveneens nevelwoud, en befaamd om de vele kolibri’s die om de lodge zich te goed doen aan suikerwater.

Na de archeologische opgravingen van de Yumbo cultuur bij Tulipe voert de tocht de volgende dag via de befaamde solarklok bij Quito naar het droogwoud van Tumbabiro. We overnachten in het zeer comfortabele, gastvrije en artistieke hosteria Pantavi. De volgende dag maken we met Camilo Andrade, de eigenaar, een prachtige wandeling door de heuvels van het droogwoud met acacia’s en allerlei cactussen.

Omdat we op zaterdag de kleurrijke markt van Otavalo willen zien gaan we een dagje later naar Peguche, waar we naast de waterval ook nog een roofvogelpark bekijken. Op zaterdag gaan we naar de beroemde markt, waar we veel lokaal handwerk als sjaals en truien zien. En daarnaast natuurlijk de geweven kleden waar de omgeving voor bekend staat.

Dan voert de reis wederom naar Quito. Onderweg stoppen we bij de mooie pre-Inca ruïnes van Cochasqui, waar we uitgebreid worden rondgeleid en de lama’s een snufje zout eten. Na een lokale maaltijd rijden we door via het droogwoud bij Jerusalem naar Quito.

De volgende morgen is het bijtijds opstaan voor een bezoek aan het nationaal park van Cotopaxi, een hoge vulkaan van bijna 5.900 m. hoog. Door de mist zien we de vulkaan pas oprijzen als we rond een prachtig meertje op 3.800 m. hoogte lopen. Adembenemend! Aan de andere kant van het park overnachten we in de haciënda Porvenir. We worden comfortabel bij het houtvuur ontvangen, genieten van een drankje met kaneel en krijgen ’s avonds een kruik mee naar bed. De volgende ochtend rijden we in originele chagra-outfit en cowboyzadels de Rumiñahui vulkaan (ca. 4000 m.) op. We hebben een spectaculair uitzicht op de Cotapaxi.

Daarna dalen we per auto af naar Quito en bezoeken het historisch centrum met een gids en lopen uiteraard via La Ronda, waar tal van kleine winkeltjes laten zien hoe produkten nog ambachtelijk worden gemaakt. Ook drinken we een kop warme echte chocolademelk in het Cacao museum, met een chocolade gebakje. Het is per slot vakantie.

Begin februari vliegen we dan naar Baltra en steken over naar Santa Cruz, waar we in Puerto Ayora verblijven om een paar dagen te duiken. Natuurlijk worden we tijdens onze duiktrip bij North Seymour onder water vergezeld van een paar nieuwsgierige zeeleeuwen. Ze buitelen om ons heen, veel wendbaarder en vlugger dan wij zijn. We zien veel vissen en Galápagos zand-alen en natuurlijk witpuntrifhaaien en schildpadden. Tijdens de duiktrip op Gordon Rocks hebben we een ontmoeting met een enorme school hammerheads. Ook duikt er een school gevlekte adelaarsroggen onder ons door. Voor duikliefhebbers die van grote vissen houden een walhalla. Voor koraal of naaktslakken moet je hier niet zijn. Het zijn vooral lavablokken onderwater.

Na ons duikavontuur steken we over met de pont naar San Cristóbal, waar we voor een onvergetelijke cruise van 8 dagen mee mogen op de Infinity. De cruise brengt ons op een aantal eilanden en laat ons de daar voorkomende bijzondere landleguanen, zeeleguanen, blauwvoet genten, fregatvogels met rode kelen en enorme schildpadden zien. (https://infinity-galapagos.com/intinerary.html). Ook snorkelen we met zeeleeuwen, schildpadden, pinguïns en zien onderwater grazende zeeleguanen.

Al met al hebben we een onvergetelijke reis gemaakt.
Dank je wel Dorien en Native & Green voor het organiseren!