Reisverslag Erik en zoon Stef

Hoi Dorien, Alles is goed gegaan!! We zijn ontzettend blij met wat we allemaal hebben mogen beleven. Stef heeft het ook geweldige gehad op zijn verdere reis door Ecuador. groet en we houden contact, Erik Hieronder een uitgebreid verslag:

Ecuador en de Galápagos eilanden

Op zondag 22 januari 2017 ga ik met mijn zoon Stef naar Ecuador en de Galápagos. Onze interesse ligt bij natuurfotografie met de nadruk op vogels.

Voor vertrek heb ik diverse (lange)telefoongesprekken met Dorien gehad. Wat een kennis van het land heeft zij!! En je merkt aan alles dat ze ons een onvergetelijke vakantie wil bezorgen.

We komen aan in Quito, waar we 1 nacht blijven om de volgende ochtend om 5 uur weer op te staan en naar de Galápagos te vliegen.

We landen op Baltra, waar de gids (Gabriel) ons opwacht. Een korte busrit brengt ons naar de catamaran “Nemo I”.

Op de boot genieten we van de lunch, die erg goed is. Evenals alle maaltijden op de boot, klaargemaakt door kok Humberto. In de middag gaan we snorkelen en zien we oa een witpuntrifhaai, een hamerhaai, een adelaarsrog en een reuzemanta. Iedere keer dat we na het snorkelen of wandelen aan boord komen krijgen we een kleine versnapering in de vorm van een hapje en een drankje.

Later wandelen we op North Seymour en zien we fregatvogels, blauwvoet jan van genten, zeeleeuwen, nazca jan van genten en landleguanen. Iedere avond hebben we een meeting waar de volgende dag besproken wordt en een uitleg over de Galápagos. Zeer interessant en zeker van toegevoegde waarde.

De volgende ochtend gaan we om 7.30 uur wandelen op Genovesa. We zien roodvoet jan van genten, zeeleeuwen, sally lightfoot crabs, nazca jan van genten, fregatvogels en pelikanen. Bij het snorkelen zien we weer haaien, mantarog, adelaarsrog, zeeleguaan.

Bij de middag wandeling zien we verschillende jan van genten, de krabben, fregatvogels, tropic birds en de Galápagos velduil! Wanneer we weer met Nemo varen zie ik een walvis en waarschuw de kapitein. Iedereen komt kijken en we proberen er achteraan te varen, maar helaas niet meer gezien.

Om 6.15 uur gaan we wandelen op Bartolomé. We zien krabben, pinguins, maar vooral het uitzicht is prachtig! Later zien we parende zeeschildpadden. En met snorkelen een pijlstaartrog en een adelaarsrog.

Om 11 uur gaan we weer snorkelen, nu bij Cinese Hat. We zien een pinguin en zeeleeuw zwemmen, weer zo’n fantastische ervaring. Verder zien we een octopus, een witpunthaai en een langoest (soort kreeft). Bij de middagwandeling zien we zeeleguanen, krabben en zeeleeuwen. Tijdens het varen zien we een walvis vrij dichtbij!

Vandaag zijn we bij Santa Cruz. Met een bus rijden we naar landschildpadden. Verder zien we oa yellow warbler, darwin vinken en een koekoek. In Puerto Ayora hebben we 1½ uur vrije tijd. ’s Middags wandelen we naar een strand. Onderweg zien we veel zeeleguanen.

Dit keer zijn we bij Isabella. Tijdens de ochtendwandeling zien we leguanen, pinguins, en 2 flamingo’s. bij het snorkelen zie we veel zeeschildpadden en een zeepaardje!!

In de middag hebben we een boottocht met de rubberboot. We zien Galápagos aalscholvers, pelikanen, pinquins, zeeleeuwen en blauwvoet jan van genten.

Op Fernandina zien we veel leguanen, zeeleeuwen en een Galápagos buizerd. Met snorkelen veel schildpadden, roggen en leguanen. Op Isabella zien we gigantische landschildpadden en leguanen.

De volgende ochtend om 6 uur op en wandelen op Santiago. Hier zijn veel krabben, leguanen en 2 soorten zeeleeuwen! Met snorkelen vele soorten vis, een schildpad en een haai. ’s Middags tijdens het varen zien we een hele groep dolfijnen. Geweldig!! Ze springen rond de boot.

Vandaag varen we nog rond Daphne Mayor en dan naar Baltra. Wij gaan door naar Puerto Mayor op Santa Cruz. We bezoeken de vismarkt en het Darwin Centre. Na 2 dagen gaan we naar Baltra en vliegen naar Quito. Daarvandaan gaan we gelijk door naar Guango lodge. Hier zien we verschillende kolibries en de antpitta.

Ons volgende verblijf is San Isidro lodge. Dit is echt een superplek om kolibries te fotograferen. Verdeer zien we antpitta’s, een guan, een motmot, een trogan en een toekan.

Vanuit San Isidro rijden we via Antisana naar Otavalo. Bij Antisana zien we een swordbill humminbird en een giant hummingbird. Verder zien we cara cara’s, een blackfaced ibis en in totaal 5 condors!!

Otavalo is een leuke stad om te bezoeken, vooral de markt. We gaan naar een waterval en naar Lechero, een heilige boom. Het Cuicocha meer is ook zeer de moeite waard.

Vanuit Otavalo gaan we met de openbare bus naar Quito. Zeker een keer doen zo’n busreisje. Onderweg kan je van alles kopen en de bus zelf is het bekijken ook meer dan waard…

De volgende bestemming is de Pululahua krater. Dit is 1 van de 2 bewoonde kraters ter wereld. We zien veel kolibries, holenuilen, torenvalken en andere kleurrijke vogels.

Dan volgt Bella Vista. Ook hier weer veel kolibries. Maar ook een toekan en een trogon. Vanuit Bella Vista hebben we een uitstapje naar een voederplek waar veel soorten vogels zijn naast de kolibries. Ook de volgende dag gaan we naar voederplekken. We zien oa de cock of the rock, specht, red headed barber en 2 soorten Quetzal.

Via Quito vliegen we naar Cuyabeno in de Amazone. Hier zien we een toekan, nachtzwaluw, meerdere apensoorten, luiaards, slangenhalsreigers, tijger reiger, papegaaien, ara’s, gieren, een piranha (gevangen), vleermuizen, cara cara’s, kaaimannen en een schorpioen ( op onze kamer). Het zwemmen in Laguna Grande is ook erg leuk en lekker. Vanuit de amazone vliegen we naar Quito. Ik vlieg naar huis en mijn zoon reist allen door naar het zuiden van Ecuador. Hij vliegt 2 weken later naar huis.