Reisverslag van Denise en Thuur

Hallo Dorien, Bedankt voor de welkom thuis attentie! Ben je zelf ook al weer terug? We zijn helaas al weer helemaal in het werkritme, maar kunnen wel terug kijken op een geweldige reis! Gr Thuur en Denise

Hieronder verslag:

Allereerst onze complimenten voor de chauffeur Cuimen. Wat een fijne man, altijd op tijd, heel veilig en rustig gereden, attent, probeerde ook Engels (en wij Spaans). Ook fijn om steeds dezelfde chauffeur te hebben, zeker als je er zo tevreden over bent.

Hotel in Quito. Prima hotel, goed ontbijt, vriendelijke mensen. Alleen de ligging is waardeloos, het was steeds een geploeter om er te komen door het drukke verkeer van Quito. Wat ons betreft is een hotel buiten Quito dan ook prima, van de nieuwe stad hebben we toch verder niets gezien omdat het steeds laat was als we er waren. Even eten om de hoek en dan naar bed.

Bellavista lodge. Fijne plek om de vakantie mee te beginnen. Mooie lodge, lekker eten, goed verzorgd. Drie keer per dag is er een wandeling met een gids waarbij je gewoon mee kunt (dus niet 1 wandeling met gids inclusief, maar allemaal).

El Porvenir. Wederom top, lekker eten, nette kamers. De kruik ’s avonds voor in bed was heerlijk. Helaas was hier Thuur niet lekker en heeft als een zombie op het paard gezeten. Ik heb genoten, ik had een mooi vlot paardje en heb bijna de hele tijd voorop gereden omdat de gids de rest moest bijdrijven. De Cotopaxi hebben we helaas maar 1 keer uit de wolken gezien, toen we met de auto uit Quito kwamen. We zijn er toen niet voor gestopt om een foto te maken…. Hadden we dat maar wel gedaan. We hebben ook niet meer gemountainbiked omdat Thuur een beetje ziek was.

Saquisili was leuk. De dierenmarkt was uiteraard al afgelopen toen wij aankwamen, maar het was toch wel leuk om te zien.

Quilotoa. De weg ernaartoe regende het pijpenstelen, maar terug was het gelukkig beter weer en zagen we wat een mooie weg het er naartoe is. Prachtige vergezichten. Het hostel was echt een backpackers hostel, we voelden ons een beetje oud. Maar verder prima hoor, ze steken lekker het houtkacheltje aan in je kamer na het eten. We zijn in de ochtend naar beneden gelopen met de chauffeur die ook graag mee wilde. Poeh he en toen terug omhoog. De eerste paarden kwamen pas toen wij al halverwege waren en kosten 10 dollar! Maar we waren trots toen we boven waren na 100 keer uithijgen tussendoor.

Over de busreis was het wel fijn geweest om iets meer te weten over de werkwijze. De taxichauffeur had ons ook niet bij het busstation zelf afgezet, maar direct bij de halte voor Ambato. We wisten niet dat we in Ambato moesten overstappen en het was daar zo druk en chaotisch met niemand die tijd had om naar je vraag te luisteren dat het een beetje een slechte start was. Ook dat je de kaartjes in de bus koopt was handig geweest om van te voren te weten. Maar uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en zijn we goed in Banos aangekomen en was het busavontuur wel erg leuk. Als je weet hoe het werkt is het spotgoedkoop en goed geregeld.

Banos hotel was prima. Thuur heeft gewandeld met de hoop Tungurahua te zien, maar ook deze bleef maar in de wolken en gedroeg zich (te) rustig. De tweede dag was ik gelukkig al wat beter en hebben we gefietst. Een tip voor een agency is best handig want er zijn er zoveel…

Toen de lange reis van Banos naar Peguche. Er is dan echt geen tijd om wat te ondernemen, maar het was verder een prima rit met onze arme chauffeur die die dag van Quito, Banos, Peguche weer terug naar Quito moest.

Hotel Casa Sol. Weer zo’n super hotel. Fijne mensen, lekker eten (Thuur heeft hier de cavia gegeten), mooie kamer. De eerste dag zijn we met de taxi en bus naar Quicocha en Cotacachi en Otavalo geweest. De tweede dag de excursie naar El Angel. We hadden een privé tour met een Spaanse gids die behoorlijk goed Engels kon. El Angel was echt prachtig, alsof we op een andere planeet waren! De treinreis was ook erg leuk. Al met al leuke dag.

Op de terugreis naar Quito langs Condorpark gereden. Leuk om de condor van dichtbij te zien (we hadden ze al een paar keer in de lucht gezien), maar het blijft wel een dierentuin. Cochasqui was heel interessant. Spaanstalige gids, maar we konden hem redelijk goed volgen. Intinan was leuk, maar Mitad del Mundo echt een aanfluiting. Het was dat ze er nog een mooie fototentoonstelling hadden…

Jamu Lodge. Supergaaf! Je krijgt de groetjes van David! We waren maar met z’n vieren de eerste dagen en hebben veel gezien. De dolfijnen, apen, slangen en veel vogels natuurlijk. De heenreis was wel een drama qua weer. We waren helemaal doorweekt! Wat een plensbui, je moet echt zorgen dat je je spullen droog kunt houden, want de poncho lekt echt wel door bij zo’n bui. We hadden in ons huisje ook gewoon een warme douche! Verder hebben we geen entreegeld voor het park hoeven te betalen.

Quito, oude stad was wel erg mooi. We zijn met de hop on hop off bus op pad geweest en met de Teleferico omhoog. Het hotel is mooi, maar de kamer lag aan de straatkant en het was echt een pokkeherrie, misschien voortaan vragen om een kamer aan de binnenzijde.

Galapagos was super. Goede boot, goede gids, veel gezien. Ik zou iedereen aanraden naar Genovesa te gaan.

Al met al hebben we echt genoten en was alles goed georganiseerd. Onze complimenten en dank daarvoor!